Jeden Pantograf, nebo také Tornádo, získá nový domov v chomutovském železničním muzeu. Dorazí už v neděli. Foto: České dráhy
Karlovy Vary

Olomouc, Chomutov – Na české železnici končí další typ legendárních vlaků. Elektrické jednotky řady 460 přezdívané jako „Pantograf“ nebo „Tornádo“ se s veřejností oficiálně rozloučí už tento víkend. Pro železniční fanoušky, cestující i zaměstnance železnice je od pátku 19. dubna do neděle 21. dubna 2024 připraven bohatý rozlučkový program.

České dráhy o tomto víkendu oficiálně ukončí provoz poslední staré elektrické jednotky a cestujícím v Čechách, na Moravě a ve Slezsku budou sloužit už jen moderní, klimatizované a bezbariérové vlaky CityElefant nebo RegioPanter.  

Letošní rok je ve znamení velkého střídání generací na železnici. Veřejnost, média, fanouškové a všichni zájemci budou mít o tomto víkendu jedinečnou a poslední oficiální příležitost svézt se s posledními jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se v neděli vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter. I tato výpomoc by měla do léta skončit. „Tornáda“ nebo chcete-li „Pantografy“, které již dosloužily, nyní míří už do kovošrotu.

Konečná v kovošrotu čeká naprostou většinu vyřazených souprav. Foto: České dráhy

V letošním roce to nebude poslední loučení se staršími vozidly Českých drah. Letos se plánuje také ukončení pravidelného provozu lokomotiv řad 150.2, 151 a 371.   

Padesát let aktivní služby 
Prototyp elektrické jednotky řady 460, tehdy označené jako řada EM 488.0 (podle tzv. Kryšpínova označení vozidel ČSD s významem: EM jako elektrická motorová jednotka, 4 hnací nápravy, 8+3x10 = max. rychlost 110 km/h, 8+10 = 18 tun na nápravu) vyjel z Vagonky ve Studénce v roce 1971. Elektrickou výzbroj dodával podnik MEZ Vsetín. 

Sériová výroba se uskutečnila v letech 1974 až 1978. Každá jednotka se skládala ze dvou čelních motorových vozů se čtyřmi hnacími nápravami a trojicí vložených vozů. Celý vlak měl délku 122,5 metru, hmotnost až 294 tun, kapacitu 336 míst k sezení a výkon 2 000 kW. Maximální rychlost je 110 km/h a napájecí soustava 3 kV DC. Bylo vyrobeno celkem 43 jednotek. 

Tato souprava si právem zaslouží označení historická. Foto: Jan Šnábl

V letech 1970 až 1971 se vyráběla obdobná jednotka řady 560 (SM 488.0) pro soustavu 25 kV 50 Hz AC, která byla v provozu např. v okolí Brna a Bratislavy. Jejich provoz u ČD byl ukončen již před několika lety. 

Elektrické jednotky řady 460 jezdily v severních Čechách, zajížděla z Ústí nad Labem až do Prahy, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku a na Slovensku v okolí Košic a krátce také na západě Slovenska v okolí Žiliny. Poslední linkou s pravidelným nasazením se stala trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín. 

Oficiální loučení s bohatým program 

Celá akce začne již odpoledne v pátek 19. dubna, kdy bude v čase cca 13:30 – 14:30 hod. v Olomouci pro fotografy připravena možnost pořízení snímků unikátního setkání čtyř historických a moderních elektrických jednotek „Pantograf“ 451/452, „Tornádo“ 460 a „RegioPanter“ a předpokládá se také účast „červené“ jednotky řady 560. Půjde tak o jedinečné setkání elektrických jednotek ČSD / ČD pro regionální dopravu, které se už asi nikdy nebude opakovat.

Na sobotu 20. dubna jsou připraveny v okolí Olomouce jízdy zvláštních vlaků s jednotkou EM 488.0079/80, která se honosí retro nátěrem, a otevřen bude rovněž místní depozitář ČD Muzea. Zde se návštěvníci mohou těšit na výstavu historických strojů ze sbírek Českých drah a pro děti bude připravena možnost svézt se malou posunovací lokomotivou „BNkou“. Depozitář bude v tento den přístupný v době od 9 do 16 hodin. Vstupné činí 50 Kč pro dospělé a 25 Kč pro děti od 6 do 15 let, důchodce od 65 let a držitele průkazů ZTP a ZTP/P.

Sobotní program zpestří již zmíněné jízdy zvláštních vlaků s „retro“ jednotkou EM 488.0079/80, které vyrazí z hanácké metropole do Červenky, Prostějova a Přerova.

Jízdní řád zvláštních vlaků

·       Olomouc hl.n. 09:00 – Červenka 09:15–09:25 – Olomouc hl.n. 09:40

·       Olomouc hl.n. 09:57 – Prostějov hl.n. 10:16–10:26 – Olomouc hl.n. 10:43

·       Olomouc hl.n. 11:00 – Přerov 11:15–11:25 – Olomouc hl.n. 11:40

·       Olomouc hl.n. 13:20 – Červenka 13:35–13:45 – Olomouc hl.n. 14:00

·       Olomouc hl.n. 14:25 – Přerov 14:40–14:50 – Olomouc hl.n. 15:05

·       Olomouc hl.n. 16:05 – Prostějov hl.n. 16:23–16:43 – Olomouc hl.n. 17:03

Jízdné ve zvláštních vlacích

Za jednosměrné jízdné Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. / Přerov / Červenka nebo opačně zaplatí dospělí od 15 let 70 Kč a děti od 6 do 15 let 40 Kč. 

Kapacita vlaků je omezena, prodej jízdenek pouze ve vlaku. Jiné slevy, jízdenky IDS ani jízdní výhody ve zvláštních vlacích neplatí. Přeprava dětských kočárků je omezena, přeprava jízdních kol vyloučena.

Foto: České dráhy

Tornádo express Olomouc hl.n. – Střelná – Chomutov v neděli 21. dubna 2024

Pomyslnou třešničkou rozloučení s těmito legendami příměstské dopravy bude jízda zvláštních expresů z Olomouce do Střelné a ze Střelné do Chomutova v neděli 21. dubna, kdy jednotka projede celou trasu, kde bývaly tyto stroje v pravidelném provozu. Tzv. „Tornádo expres“, partnerem jehož jízdy je Národní technické muzeum, bude veden opět jednotkou EM 488.0079/80 v retro nátěru. V Chomutově bude jednotka deponována v areálu Železničního depozitáře Národního technického muzea, kde do doby jejího odprodeje Národnímu technickému muzeu bude pracovníky Českých drah udržována v provozuschopném stavu.

Jízdní řád Tornádo expresu

Olomouc – Střelná 

Olomouc hl.n. (05:40) – Hranice na Moravě (06:24–06:25) – Valašské Meziříčí (06:49–06:50) – Vsetín (07:06–07:07) – Horní Lideč (07:29–07:30) – Střelná (07:34)

Střelná – Chomutov 

Střelná (07:43) – Horní Lideč (07:47–07:47) – Vsetín (08:05–08:08) – Valašské Meziříčí (08:26–08:29) – Hranice na Moravě (08:57–08:58) – Olomouc hl.n. (09:31–09:33) – Zábřeh na Moravě (09:59–10:00) – Česká Třebová (10:24–10:25) – Pardubice hl.n. (11:22–11:23) – Kolín (11:55–11:57) – Ústí nad Labem západ (13:56–13:57) – Most (14:45–14:46) – Chomutov (15:02)

Vlak Střelná – Chomutov je v celé trase vyprodán! Zbývá pouze několik volných míst v dílčích úsecích.

Kilometrická poloha míst zastavení v trati Střelná – Chomutov

Střelná (0 km), Horní Lideč (4 km), Vsetín (22 km), Valašské Meziříčí (41 km), Hranice na Moravě (67 km), Olomouc hl. n. (118 km), Zábřeh na Moravě (164 km), Česká Třebová (204 km), Pardubice hl.n. (264 km), Kolín (304 km), Ústí nad Labem západ (440 km), Most (485 km), Chomutov (510 km) 

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru