Karlovarský kraj – Minulý týden se na území Karlovarského kraje konala dopravně bezpečnostní akce TISPOL, zaměřená především na dodržování povinnosti používat v motorových vozidlech bezpečnostní pásy a zádržné systémy.
Během dvou dnů téměř 40 dopravních policistů z Karlovarského kraje zkontrolovalo 343 vozidel. Pokuta byla uložena ve 128 případech. Další 3 přestupky byly oznámeny k správnímu orgánu k projednání. Policisté rozdali pokuty za téměř 50 tisíc korun. Ve 37 případech řešili policisté nepoužití bezpečnostních pásů a zádržných systémů.
V rámci preventivního opatření k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu bylo zjištěno ve 30 případech nevyhovující technický stav vozidel a ve 32 případech řidiči překročili nejvyšší povolenou rychlost. Policisté v Karlovarském kraji budou i nadále pokračovat v těchto dopravně bezpečnostních akcích.
Dokonce v 5 případech policisté řešili bezohledné chování řidičů ke svým dětem, kdy své ratolesti řádně nepřipoutali do autosedaček. Výsledek bezpečnostní akce zaměřené na použití bezpečnostních pásů a zádržných systémů byl poněkud zděšující. Řidiči si neuvědomují rizika spojená s nepoužíváním bezpečnostních pásů a zádržných systémů. Na základě těchto výsledků se budou policisté stále častěji zaměřovat na neukázněné chování řidičů jak k sobě tak i ke svým dětem.
Používání bezpečnostních pásů stále není vžité a automaticky užívané pravidlo při jízdě ve vozidle.
Proto řidičům připomínáme
- pokud se nepřipoutá řidič ani spolujedoucí, při nárazu těla pokračují stejnou rychlostí, jakou mělo vozidlo před nárazem, dokud nenarazí na čelní sklo, volant nebo airbagy (z fyziky jde o Newtonův zákon o setrvačnosti), ten platí pro každého v kterémkoliv autě
- pokud se řidič nepřipoutá, ohrožuje nejen sebe ale i své spolujezdce, při nárazu vozidla je může zabít svým vlastním tělem
- nabourá-li řidič rychlostí 5O km/h, znamená to pro tělo pád ze 3. poschodí (asi 10m) a při rychlosti 70 km/h volný pád ze 6.poschodí
- airbag se proti řidiči vyřítí rychlostí až 300 km/h (je konstruovaný na člověka v pozici sedadla, tedy připoutaného), pokud bude řidič v okamžiku nárazu ladit rádio nebo hledat mapu, je opět mimo pozici sedadla - tedy jako nepřipoutaný
- je bezpodmínečně nutné používat kompletní zádržný systém, to znamená airbag spolu s bezpečnostním pásem (spoléhat jen na airbag je špatné, končí to tragicky)
- Řidiči by si měli uvědomit, co se stane během desetiny sekundy v autě při nárazu do pevné překážky, když jede řidič rychlostí 80km/h a nepoužije bezpečnostní pásy:
- 0,026 sekund - po nárazu se začíná deformovat nárazník
- Na vůz působí síla rovnající se 30ti násobku jeho hmotnosti. Osoby v kabině se pohybují rychlostí stejnou jakou jel řidič( 80km/h)
- 0,039 sekund - po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 15cm směrem dopředu
- 0,044 sekund - po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu
- 0,050 sekund - po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující 80 krát jejich hmotnost
- 0,068 sekund - po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun
- 0,092 sekund - po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu
- 0,100 sekund - po nárazu je již zpravidla mrtvé tělo řidiče opřené o volant vrženo zpět
Používání bezpečnostních pásů by se mělo vžít každému řidiči jako samozřejmost.