Foto: Policie ČR
Karlovy Vary

Karlovarský kraj – Minulý týden se na území Karlovarského kraje konala dopravně bezpečnostní akce TISPOL, zaměřená především na dodržování povinnosti používat v motorových vozidlech bezpečnostní pásy a zádržné systémy.

Během dvou dnů téměř 40 dopravních policistů z Karlovarského kraje zkontrolovalo 343 vozidel. Pokuta byla uložena ve 128 případech. Další 3 přestupky byly oznámeny k správnímu orgánu k projednání. Policisté rozdali pokuty za téměř 50 tisíc korun. Ve 37 případech řešili policisté nepoužití bezpečnostních pásů a zádržných systémů.

V rámci preventivního opatření k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu bylo zjištěno ve 30 případech nevyhovující technický stav vozidel a ve 32 případech řidiči překročili nejvyšší povolenou rychlost. Policisté v Karlovarském kraji budou i nadále pokračovat v těchto dopravně bezpečnostních akcích.

Dokonce v 5 případech policisté řešili bezohledné chování řidičů ke svým dětem, kdy své ratolesti řádně nepřipoutali do autosedaček. Výsledek bezpečnostní akce zaměřené na použití bezpečnostních pásů a zádržných systémů byl poněkud zděšující. Řidiči si neuvědomují rizika spojená s nepoužíváním bezpečnostních pásů a zádržných systémů. Na základě těchto výsledků se budou policisté stále častěji zaměřovat na neukázněné chování řidičů jak k sobě tak i ke svým dětem.

Používání bezpečnostních pásů stále není vžité a automaticky užívané pravidlo při jízdě ve vozidle.

Proto řidičům připomínáme

  • pokud se nepřipoutá řidič ani spolujedoucí, při nárazu těla pokračují stejnou rychlostí, jakou mělo vozidlo před nárazem, dokud nenarazí na čelní sklo, volant nebo airbagy (z fyziky jde o Newtonův zákon o setrvačnosti), ten platí pro každého v kterémkoliv autě
  • pokud se řidič nepřipoutá, ohrožuje nejen sebe ale i své spolujezdce, při nárazu vozidla je může zabít svým vlastním tělem
  • nabourá-li řidič rychlostí 5O km/h, znamená to pro tělo pád ze 3. poschodí (asi 10m) a při rychlosti 70 km/h volný pád ze 6.poschodí
  • airbag se proti řidiči vyřítí rychlostí až 300 km/h (je konstruovaný na člověka v pozici sedadla, tedy připoutaného), pokud bude řidič v okamžiku nárazu ladit rádio nebo hledat mapu, je opět mimo pozici sedadla - tedy jako nepřipoutaný
  • je bezpodmínečně nutné používat kompletní zádržný systém, to znamená airbag spolu s bezpečnostním pásem (spoléhat jen na airbag je špatné, končí to tragicky)
  • Řidiči by si měli uvědomit, co se stane během desetiny sekundy v autě při nárazu do pevné překážky, když jede řidič rychlostí 80km/h a nepoužije bezpečnostní pásy:
  • 0,026 sekund - po nárazu se začíná deformovat nárazník
  • Na vůz působí síla rovnající se 30ti násobku jeho hmotnosti. Osoby v kabině se pohybují rychlostí stejnou jakou jel řidič( 80km/h)
  • 0,039 sekund - po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 15cm směrem dopředu
  • 0,044 sekund - po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu
  • 0,050 sekund - po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující 80 krát jejich hmotnost
  • 0,068 sekund - po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun
  • 0,092 sekund - po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu
  • 0,100 sekund - po nárazu je již zpravidla mrtvé tělo řidiče opřené o volant vrženo zpět

Používání bezpečnostních pásů by se mělo vžít každému řidiči jako samozřejmost.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru